När samhället ställs inför en kris eller ett krig aktualiseras frågor om hur man stärker sammanhållning, motståndskraft och försvarsvilja i tider av ovisshet. I dessa sammanhang spelar inte endast militär kapacitet och strategi en roll, utan det är även viktigt att framhäva andra funktioner, såsom kulturen.
I regeringens proposition Totalförsvaret 2025-2030 betonas kultur och kulturarv som viktiga komponenter i det svenska totalförsvaret [1]. Musik, teater, fotografi och komik anses kunna bidra till att stärka gemenskap, lindra stress och påminna om de grundläggande skyddsvärden som ska värnas i orostid.
Genom historien har kultur använts på olika sätt i tider av hot och instabilitet. Dels har kultur använts som ett medel för att polarisera och sprida propaganda, dels har den använts för att stärka tankar om nationell identitet och som ett verktyg för att rehabilitera samt återbygga sammanhållning [2]. Kulturen kan med andra ord användas på många olika sätt och har under historien svarat mot många olika syften.
För att lyfta ett perspektiv om kulturens roll i tider av kris och krig intervjuades Maria Almlöv, ordförande för Försvarets Fältartister, om sina tankar och erfarenheter kring ämnet. Försvarets Fältartister är ett förbund under det Svenska Försvarsutbildningsförbundet som sedan 1950-talet har arbetat med att stödja Försvarsmakten och andra myndigheter samt organisationer som arbetar inom försvarssektorn med personalvård i form av musik och artisteri. Förbundets medlemmar genomför insatser både nationellt och internationellt, och sedan förra året utbildas och krigsplaceras fältartister igen för första gången på ungefär 25 år [3]. Maria Almlöv har arbetat som fältartist i många år och har själv åkt på insatser i bland annat Afghanistan, Lettland och Mali, samt runt om i Sverige. Sedan 2022 är hon ordförande för förbundet.
Innan vi går in på kulturens roll och funktion, hade du kunnat berätta lite mer om återinförandet av krigsplacering för fältartister?
Maria börjar med att berätta att förbundet sedan hösten 2024 återigen utbildar till befattningen fältartist vilket innebär att medlemmarna får möjlighet att skriva på ett frivillighetsavtal och bli krigsplacerade efter en kurs i vapenkännedom, sjukvård samt personalvård.
- Är man frilansare och jobbar åt sig själv så har man ingen arbetsgivare som kommer begära att man ska att komma till ett specifikt jobb om Sverige skulle hamna i höjd beredskap. Men nu kan man som frilansande musiker eller komiker återigen få chansen att bli krigsplacerad som fältartist genom förbundet. Det känns bra, rätt och riktigt att vi kan erbjuda det nu igen. Vi rekryterar så att frilansare har chans på en plats där de vet vad du ska göra, där de är beredda på vad deras uppgift kommer vara i tider av kris.
Enligt din uppfattning, vilken är kulturens funktion och roll i totalförsvaret?
- Kulturens roll är extremt viktig tror jag, för vad är vi utan den? Jag tror att alla människor som vill leva rika, välfyllda liv med ett djup behöver kulturen, annars skulle den inte finnas. Människan hade nog gjort sig av med den om inte mänskligheten behövde den.
Maria belyser vidare att musik och komik kan besitta många signalvärden, att kulturella uttryck kan fungera som en form av strategisk kommunikation. Hon menar att musiken även kan bidra till en känsla av gemenskap och att den också kan användas som ett sätt att få utlopp för känslor såsom ilska och oro.
- När ens egna ord tar slut så fyller kulturen på med det man själv inte kan formulera. Vi kan komma och spela stenhårda låtar som Highway to Hell av AC/DC, vi kan sjunga den mer allvarsamma veteranhymnen men vi kan också skicka en komiker så att soldaterna får skratta lite.
På vilket sätt kan musik och komik användas som en form av personalvård?
Maria reflekterar vidare på de signaler som kulturella konstformer kan förmedla och även på vilket sätt som kultur kan användas för att stärka sammanhållning.
- Musiken kan användas som en signal för att allt är väl, att allt är okej. Kulturen kan få bli en symbol för det normala, mitt i det onormala. I Ukraina har de exempelvis försökt att hålla operahus och konserthus i gång under kriget. Detta för att det finns något viktigt i att fortfarande kunna köpa en biljett till en pjäs eller show, även fast man befinner sig i en väldigt svår situation. Det upprätthåller en form av normalbild, något tryggt och familjärt. Det blir som en paus ifrån den tunga vardagen.
Enligt din uppfattning, på vilket sätt kan kultur i form av musik och artisteri påverka försvarsvilja?
- Vi som förbund kanske kan ta ner lite trösklar för dem som inte känner att de har någon plats i vårt försvar. Vi kan visa att varje individ ändå kan bidra med sitt, för om till och med en kulturarbetare passar in i det svenska försvaret då passar ju väldigt många fler människor in i det också. Vi kan signalera att det finns en plats för alla, för allt behöver fungera om något skulle hända Sverige.
Maria fortsätter:
- Viljan att gå med i försvaret kanske också ökar om man ser att man kommer uppskattas, det kan ju också vara någonting som är värt att tänka på. Det är viktigt att individen känner att det ska vara värt att försvara sitt land. Därför kan vårt arbete, våra insatser, fungera som ett tack till dem som är anställda i Försvarsmakten. Vi kan visa vår uppskattning, en hyllning till dem som arbetar med försvaret av Sverige, genom våra musikaliska eller komiska uppträdanden.
Maria berättar vidare om hennes syn på förbundets arbete och syftet med att Försvarets Fältartister är en del av Försvarsmakten.
- Min drivkraft för detta grundar sig i att jag tror att det är bra för Sverige!
Maria avslutar sedan med:
- Jag tycker att det är en viktig tanke att ha med sig när man jobbar med dessa frågor, just hur vi alla kan se till att vi bidrar med det bästa för Sverige. Men jag tror verkligen på att det är bra och viktigt att de som jobbar inom totalförsvaret och våra försvarsmaktsanställda får återhämtning, rekreation och en stunds vila och utlopp för både skratt och gråt. Att de får påminnas om att de är människor i grund och botten.
Artikeln är baserad på en intervju med Maria Almlöv som genomfördes den 2/6-2025 och är skriven av Matilda Möller, praktikant hos Folk och Försvar.
Vill du veta mer om Försvarets Fältartister? Se organisationens hemsida här: Försvarets Fältartister – del av Svenska Försvarsutbildningsförbundet
Källor:
[1] Regeringskansliet. 2024. Totalförsvaret 2025–2030. Prop. 2024/25:34